Sommige oplichtingsvormen zouden eenvoudig te stoppen moeten zijn, maar ze blijven door lobbygroepen in leven.
Neem nu bijvoorbeeld de telefoonscams. Hoe is het mogelijk dat ik vandaag iemand kan opbellen met het telefoonnummer van iemand anders?
Het doel erachter is duidelijk. Bedrijven willen niet dat hun medewerkers het eigen mobiel nummer weergeven. Wanneer een technicus van bijvoorbeeld een telecom operator je opbelt zie je het algemeen nummer van zijn bedrijf op je scherm verschijnen. Dat is logisch en moet ook kunnen.
Maar is het even logisch en normaal dat iedereen zomaar kan kiezen welk nummer je ziet? Dat is een bijzonder mooi cadeau aan oplichters.
Waarom zouden we de telecom operators niet laten instaan om het oproepnummer te wijzigen?
Als ik bij Campus Vesta wil dat wanneer ik iemand bel het algemeen telefoonnummer van de campus verschijnt, dan zou ik dat moeten aanvragen bij mijn operator.
Zij zouden dan controleren of het nummer dat ik aanvraag effectief mijn algemeen nummer is. Nu hun goedkeuring (en enkel dan) kunnen ze dan het oproepnummer wijzigen.
Daar willen we zelfs enkele centen voor betalen. Ook buitenlandse "spoofing" sluit je uit, want oproepnummers in de reeks van een Belgische operator worden dan geblokkeerd wanneer ze van een andere operator komen. Technisch moet dat eenvoudig op te lossen zijn.


Verder is het feit dat een bedrijf zomaar, door een kleine betaling die ze ontvingen maandelijks een fors bedrag kunnen innen een raar gegeven.
Hoe komt het dat dit mogelijk is? Ik betaal bijvoorbeeld 2 euro en elke maand verdwijnt dan ongevraagd 80 euro van mijn rekening.
Omdat ik zogenaamd op een abonnement zou hebben ingetekend. Niet dus.
Terwijl het zo eenvoudig op te lossen is. Geen automatische betaling via kredietkaart tenzij de klant ZELF hiervoor initiatief neemt. Die start de maandelijkse betaling en stopt die zelf. Simpel.
Wanneer je bedrijven zelf betalingen laat organiseren zonder enige controle dan geef je bedrijven die het minder goed menen alle wapens die ze nodig hebben. En veroorzaak je een pak ellende.
Als ik een abonnement wil op een SMS dienst, waarom moet ik dan betalen voor elke SMS die dat bedrijf mij stuurt? Kan dat bedrijf geen factuur maken voor zijn diensten gedurende een bepaalde periode? Wanneer ik die factuur betaal heb ik recht op die diensten tijdens de periode waarvoor ik betaal. Dan weet ik hoeveel en waarvoor ik betaal.
Dat zou fair en eerlijk zijn.

Het doet me een beetje denken aan enkele jaren terug. Een kameraad kocht een SIM kaart voor in het alarm van zijn motorfiets. Alleen: deze bleek niet te werken.
Uiteindelijk bleek de oorzaak hiervan dat de vorige eigenaar van dat nummer enkele mobiele abonnementen had lopen en uit pure ellende zijn telefoonabonnement had stopgezet en een nieuw nummer had aangevraagd.
De betalingen op het "oude" telefoonnummer bleven gewoon doorlopen. De nieuwe eigenaar van het nummer mocht geld op de prepaid kaart zetten, het verdween onmiddellijk richting de "schuldeisers". En dat alles kan perfect binnen onze wetgeving.

Er zijn ook bedrijven die automatische betalingen innen voor het goede doel. Dat moet kunnen. Maar nogmaals, waarom de klant deze betalingen niet zelf laten starten en stoppen wanneer ze zelf willen?

Hoe komt het dat nog steeds bedrijven een SMS kunnen sturen en de klant hiervoor laten betalen? Het zou eenvoudig zijn dat de verzender van een SMS de kosten betaalt, niet de ontvanger. De ontvanger zal wel een factuur krijgen en betalen voor deze dienst. En dan weet je tenminste zeker dat die klant akkoord is met deze dienst onder deze voorwaarden.

Het feit dat de telecom operatoren recht hebben op de helft van de winst maakt het zeker niet eenvoudiger om dit systeem te stoppen.